BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »

Sabtu, 24 Mac 2012

APA ITU KONTENA...?

Kontena oh kontena….KOntena ne sebenarnya adalah unit yg digunakan utk menyimpan brg2 hasil produk kilang utk di import/eksport/dihantar ke tempat2 tertentu samaada dlm atau luar negara...selain itu ia bukan Cuma mcm2 kaler tapi juga ada no.mcm kita ne no.K/P(IC la).Setiap kontena ada no.tertentu, ada yg bermula dgn KLFU, MLCU, ICTU dan yg pelik XXXX pon ade gak…hehehe.Sebenarnya no. tu penting dlm menentukan siapa pemilik kontena dan ape saiz kontena tu.Ha….kalau nak tau lebih lanjut bleh Tanya pd yg pakar, sbb sya bab masak2 bleh la kira pakar tapi bab kontena ne hem…hem…cari sendiri lor…
Bukan tak nak amek tau, sbb bhgn kerja yg nak aku buat ne lebih kpd berape harga?brape byak dan kpd siapa?iaitu bhgn Billing…..mesti dah ade yg tahu siapa aku dlm blog ne?bg sape2 yg dah tau tu senyap2 je la ye.Jom kita layan….zzzz.Eh…bukan tidur , rehat jap….letih jari jemari ne.ok…
Sebelum memulakan proses membilling ne, aku kene pastikan harga tu adalah harga yg dikenekan pd customer tersebut ye, bukan main hentam jer….Bayang la kalau satu customer ada 100 bj kontena, kalau ada 50 customer?Kira la sendri….tu nak kene tgok satu2 ye bkan lamsum jer….tp bhgn membuat harga dan update dlm system akan dilakukan oleh pihak operasi.Tp yala kdg2 ne mended ah byak, ade yg salah kene betulkan.Disini la sikap tolong menolong antara satu sama lain diperlukan.Tp jgn sampai kerja org jd mcm kerja kita plak kan…parah tu.
Kita kene pastikan cas yg akan dikenekan tu mmg harga yg dikenekan utk customer tu, termasuk harga Storage, Lolo, Cleaning dan repair.Utk lain2 cas seperti PTI dan sbginyer pon kita kene cek juga ikut harga yg telah ditentukan.Pastu baru la kita mulakan proses membuat invoice ne.Utk storage/lolo ne kita hanya perlu running dr computer jer, sbb harga2 seme dah diupdate terlebih dahulu oleh pihak IT kat ctu.Apalagi generate je la….Cuma kalau ada separate /permintaan customer nak asing kan itu ini , kita kene la buat manual.Jari2 tu kene rendam dgn air kasi lenbut dulu kalau tak crem plak kang…hahaha.Utk Cleaning dan repair tu la yg kita kene cek satu2 pastu approvekan dlm system baru la boleh print out list dr sytem tu….cek balik tgk betuk ketak harga2 nye, kalau ade salah betulkan, pastu generate balik.PTI dan lain tu kita buat la summary utk memudahkan kita membuat invoice sbb kalau nak buat invoice satu persatu nanti membazir kertas invoice je.Dah tu susun la ikut customer….kalau ada Debit Note dan Credit Note tu buat la sekali ye….mcm tu la setiap bulan kerja nye.
Dah siap seme boleh la masukkan dlm sampul surat pastu soh la mane2 Despatch hantarkan kat alamat yg ade kat sampul surat tu….jgn lupa ckp sekali kat dorang balik nanti jgn lupa belikan Pisang goring…..ehhehehe

0 ulasan: